Blogghistorik. Så gick det till när...

...jag skaffade blogg. Jag tänkte att jag skulle berätta för er hur mitt bloggande sett ut. Lite historia. När jag var inne på Lisas blogg nämnde hon att hon ville ha fler kommentarer och jag håller med om att det är roligare att blogga när man har många kommentarer och läsare. Sammtidigt är det skrämmande när man är van vid att ha många läsare och det sjunker, samma sak med kommentarer. När jag bytte till blogg.se minskade den pressen eftersom det inte är lika mycket fokus på det i bloggen!

Jag började blogga i juli 2000, det är snart nio år av bloggande och under denna tid har det har hunnit bli en hel del inlägg! Jag skriver främst för min egen skull även om det emellanåt blivit ett sätt att nå ut till folk och till viss del konversationsmöjligheter. Mina första inlägg var vad folk skulle kalla för "fjortisinlägg" där jag ville visa upp mig och att jag fanns, det var ett sätt att locka folk till mig som jag kunde konversera med på den kända communityn Lunarstorm.
Den 13 augusti 2007 startade jag upp min blogg på en annan bloggportal, du kan se den här. På den bloggen började jag sedan spara inlägg från tidigare communitys såsom lunarstorm, helgon och tresexti. Under mina community-tider fick jag några kommentarer till blogginläggen under sista året (kommentarsfunktionen har inte alltid funnits och definitivt inte på communitys) men min första "riktiga" bloggkommentar fick jag när jag skrev på den tidigare bloggen. På den tiden fick jag inte kommentarer dagligen, vilket jag får idag, utan de kom då och då. Jag blev väldigt glad över att folk ville ta sig tid att kommentera bloggen och pratade mer än gärna med mina vänner om vilka som kommenterade min blogg och vad de skrev! Mina vänner läste sällan min blogg utan vi pratade med varandra om vi ville få sagt saker. Jag kan däremot irritera mig på saker ibland som jag vet är tillfälligt, då kunde det komma upp i bloggen något som diskuterades när jag hade lugnat mig och kunde se min del i alltsammans. Numera läser större delen av min vänskapskrets min blogg, de menar att den tydligen är beroendeframkallande. Jag kan emellanåt känna att det hindrar mig att skriva vissa inlägg eftersom jag vet att det bara är tillfälliga känslor. Jag återkommer till innehållet senare!
Jag ville ha en header på min blogg och hittade en bloggportal där jag hade möjlighet att ha detta. Jag hittade en tjej som hjälpte mig med min layout och den 21:a december 2008 bytte jag över till blogg.se. Jag hade bloggat dubbelt ett par dagar men när min layout blev klar bytte jag definitivt. Ett delmål var att släppa allt gammalt groll som fanns i min tidigare blogg. Vid nyår 08/09 bestämmde jag mig för att innehållet främst skulle spegla mig som person i helhet, jag bestämde mig för att minska antalet inlägg och skriva hoppfulla inlägg. Efter att ha talat och skrivit om mina problem under en längre tid samt föreläst om dessa har jag nu insett att det finns en gemensam nämnare i mitt liv:
Oavsett om jag blivit utsatt för mobbning, familjeproblem eller problem av andra slag har hoppet aldrig lämnat mig.

Jag känner nu att jag har nu släppt pressen av att få bloggläsare, vänner genom bloggen eller kommentarer i bloggen för jag vet att jag kan bli en toppblogg - om jag vill! Jag vet att jag kan få flest kommentarer på bloggen - om jag vill! Jag kan uppnå det mesta - bara jag bestämmer mig och kämpar!

I dagsläget är mitt mål med bloggen i första hand att få skriva av mig, smitta av mig med hopp och tro. Jag hoppas att jag kan få folk att finna hopp och tro på sig själva genom mina erfarenheter och min tro på mig själv. Jag hoppas att jag kan få folk att inse hur viktiga de själva är i sin egna utveckling och hur mycket mer insidan är värd än den utsida allt för många människor väljer att se.

Jag hoppas att jag nått ut med mitt budskap och att jag smittat er lite! Jag hoppas också att ni fått er en bild av hur min blogghistoria ser ut.



Med hopp och tro på mig själv!
Glöm inte:
 Tänk på dig själv - vem ska annars göra det?

Du går alltid i första hand!

Kommentarer
Postat av: Sara

Oj har du hållit på så länge! Jag lärde mig termen blogg under 2008 jag! Haha, värsta nybörjaren här ju. Precis nykläckt :-)



2009-01-28 @ 20:06:17
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: felicia

Visst är det jobbigt närman vet att andra läser och att man inte kan skriva allt :)



Efter att ha surfat runt lite grann kom jag på att man kan göra nästa allt av mormorsrutor. Tofflor, mössor, jackor, västar, hundkläder mm.

2009-01-28 @ 20:24:35
URL: http://www.metrobloggen.se/lantliv
Postat av: Lisa

Tack för att du gör reklam för min blogg ;)

Kram kram

2009-01-28 @ 20:50:53
URL: http://nyttarnyttliv.blogg.se/Lisasdagbok
Postat av: Anonym

Hej igen!

Såg att du hade skrivit på min blogg ;)

Jag undrar om man kan svara på inläggen? Har inte lärt mig det i så fall.. tråkigt att få kommentarer och itne kan svara :S

Kram igen

2009-01-28 @ 20:54:16
Postat av: Rulle

Jadu.. vi är visst hur gamla som helst i detta.. jag har haft bloggar till och från och svikit dem alla ^^ men annars körde jag med en stadigt uppdaterad hemsida där jag skrev om framgångar och motgångar redan 1995.. hehe tokigt men sant.. kör på i samma stil.. du har orken och du ger ju din blogg en härlig klang som gör att jag med många andra i alla fall kikar in titt som tätt för att se hur du har det.. så visst har din blogg DET i alla fall roar och oroar den oerhört så mera Maddo tack ! :)

2009-01-28 @ 23:14:01
URL: http://www.rulle.nu
Postat av: Teija

Härlig histora, vad länge du har bloggat!

Själv bloggar jag mest för min egen skull men jag har märkt att det är väldigt kul med respons... Så hoppas jag ju att några med diabetes eller barn med Downs syndrom hittar till mig, skriver ju också om det för att uppmuntra andra.

Angående recept så är jag en periodare vad jag lagar. Skall kolla om jag har någon mer goding till dig, kladdkakan är verkligen enkel och supergod i alla fall.

Ha en fin dag och var rädd om dig! Kram

2009-01-29 @ 09:15:04
URL: http://varannandag.bloggagratis.se
Postat av: Maddo

Anonym: Det finns vissa bloggportaler som tillåter sammanhängande svar i kommentaren. Vet inte om detta går på blogg.se men mitt tips är att svara i respektive blogg! Du glädjer en person och ibland har man ingen lust att komma tillbaka om man inte får svar i sin kommentar! Du påminner dessutom läsaren att komma in till dig! =)



Lycka till i bloggandet! Kramar Maddo

2009-01-29 @ 12:01:12
URL: http://dreammaddo.blogg.se/
Postat av: TheDarkCrystal

Jag har åxå Bloggat länge... Började på lunar 2001 och 2007 började jag på babyBlogg.se tror ja det heter... Ha bytt flera gånger men nu känner ja mej ganska nöjd... :p än så länge iallafall... Haha





Kommentarer ja! Det ser ja nästan inga av... Trots att jag har ett 10-väl Bloggläsare varje dag! Så himla tråkigt! Blir mycke roligare att Blogga om man får kommentarer... Men iof, jag skriver ju för min egen skull, för att jag behöver få ur mej lite tankar och funderingar...



Din blogg är den bästa Blogg jag någonsin läst! Älskar den! Ångrar inte en sekund att jag började läsa din Blogg! Ärligt talat är jag nästan lite avundsjuk över hur du har förmågan att lyfta från Bloggen så och få så bra inlägg! Haha! Det du skriver går direkt in, och du är lätt en topp-Bloggare! Massa kramar

2009-01-30 @ 17:59:54
URL: http://thedarkcrystal.blogg.se/

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback