Halstabletter kan ge andningssvårigheter

Vanliga Vicks Blue Orginal innehåller e-tillsatser. Det kan vi se på färgen. För inte har väl du sett något som är så klarblått naturligt? Jag har år efter år tryckt i min vicks men för några år sen slutade jag för jag ansåg att de inte gav effekt. Jag kollade lite på aktavara.org igår. Visst har jag förstått att vissa e-tillsatser är värre än andra men att vissa är misstänkt cancerframkallande och vissa kan ge andningssvårigheter och klåda kunde jag inte tänka mig. Det känns som om vi skulle komma på bukt med en hel del problem genom att kolla igenom våra e-tillsatser.

Vicks blue orginal - kan ge andningssvårigheter
Liksom E132 kan E131 ge andningssvårigheter.
E131 är förbjuden i Nya Zeeland och Australien då den kan orsaka allergiska reaktioner som utslag och klåda, andningsproblem, nästäppa, skakningar och lågt blodtryck.


Varför görs inte detta? Varför satsas det inte på att vi ska få bra mat? Har du någon gång smakat på glass utan aromer? Har du någon gång ätit hembakad sockerkaka? Är den lika god som den köpta? De flesta håller med om att så inte är fallet. Varför köper vi då maten som innehåller alla dessa e-tillsatser? Jag tror det beror på okunskap. Jag är rätt säker på att det beror på okunskap. De flesta säger att man inte kan undvika e-tillsatser och jag håller med om att det kan bli svårt. Det finns enklare saker att göra. Jag tittar alltid efter E621, jag försöker göra maten från grunden och kollar att mina kryddor innehåller den egentliga kryddan. Jag kollar på glassen om den innehåller vanilj eller arom. Jag försöker ha koll på vad som är säsongsfrukt och -grönsaker (dessa är i regel billigare).

Mina matkostnader har reducerats. Jag mår bättre och känner mig piggare. Den sista tiden har jag ätit en hel del fabriksproducerat och jag känner direkt att jag är tröttare. Jag behöver 10 timmars sömn för att orka med - om jag äter massvis av e-tillsatser. Idag beställde jag e-nyckel av livsmedelsverket. Den är helt kostnadsfri. Jag vet inte om den är helt bra men jag tänker i alla fall ge den en chans. Det kanske underlättar minimerandet av e-tillsatser?

Nu ska jag bege mig ut i naturen och plocka blåbär. Blåbären smakar annorlunda än den i blåbärsglassen - godare. Undrar varför? Utöver det får jag lite motion och sällskap. Tre flugor i en smäll!

Källa/-or: aktavara.org, webbutiken.slv.se
Bild/-er: aktavara.org, netxtra.se

Kommentarer

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback