Äntligen!

Jag kommer i mina vita jeans igen! De sitter lite tajt men jag får inte ont av att sitta. Det känns himla gött. Detta ska firas med en torkad aprikos! Jag inser själv att jag håller på att bli lite av en nyttighetsnörd men då får jag va det. Jag trivs.
Jag och Ida (Ida Persson) satt igår och pratade om e-tillsatser i maten vi köper. Vissa av e-tillsatserna är ju värre än andra, eftersom jag rannsakar mitt hem emellanåt så var det nu dags för hennes hem. Vi hittade en amerikansk lätt dressing som innehöll lite roliga e-ämnen och Ida listade upp dem. Eftersom jag är så insatt och fakiskt kollar på innehållsförteckningen när jag handlar så vill Ida kalla mig för minus-e-maddo. Därför får ni ta del av e-tillsatserna i dressingen, here you go:

Amerikansk Lätt Dressing


E 412 - Guarkärnmjöl (övriga tillsatser)
FUNKTION: Stabiliserings- och förtjockningsmedel. FRAMSTÄLLNING: Framställs ur fröna från guarväxten Cyamopsis tetragonoloba, vilken tillhör familjen ärt-/baljväxter. ANVÄNDNINGSOMRÅDE: Används i t.ex. vissa såser, fryst frukt, glass och milkshake. KÄNDA HÄLSORISKER: Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor eller jordnötter.

E 415 - Xantangummi (övriga tillsatser)
FUNKTION: Förtjocknings- och stabiliseringsmedel. FRAMSTÄLLNING: Framställs från socker genom bakteriell jäsning. ANVÄNDNINGSOMRÅDE: Används i t.ex. fryst pizza, kryddsåser, konditorivaror och glass. KÄNDA HÄLSORISKER: -


E 509 - Kalciumklorid (övriga tillsatser)
FUNKTION: Ersätter vanligt koksalt, natriumklorid. Också smakförstärkare och konsistensmedel. FRAMSTÄLLNING: Salt av saltsyra (E 507). Förekommer naturligt. ANVÄNDNINGSOMRÅDE: Används i natriumreducerat salt, vissa typer av konserver och i tofu. KÄNDA HÄLSORISKER: -


E 202 - Kaliumsorbat (konserveringsmedel)

FUNKTION: Konserveringsmedel som främst motverkar jäst- och mögelsvampar, men även vissa bakterier. FRAMSTÄLLNING: Syntetiskt framställt. Salt av sorbinsyra (E 200). ANVÄNDNINGSOMRÅDE: Används i sura eller svagt suralivsmedel, t.ex. ost, läsk, sylt, torkadefrukt och grönsaker och förpackat bröd. KÄNDA HÄLSORISKER: Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner.


E 1410 - Monostärkelsefosfat (övriga tillsatser)

FUNKTION: Stabiliserings- och förtjockningsmedel. FRAMSTÄLLNING: Framställs av stärkelse från t.ex. potatis, vete eller majs, som modifieras med hjälp av kemiska processer. ANVÄNDNINGSOMRÅDE: Används i t. ex. såser, chutney, köttoch fiskprodukter, godis och bageriprodukter. KÄNDA HÄLSORISKER: -


E 101 - Riboflavin, riboflavin-5'-fosfat (färgämne)
FUNKTION: Färgämne som ger gulorange kulör. FRAMSTÄLLNING: Oftast syntetiskt framställt. Riboflavin är detsamma som vitamin B2 och förekommer naturligt i lever, ägg, mjölk, grönsaker och jäst. ANVÄNDNINGSOMRÅDE: Används i t. ex. ost och sylt. KÄNDA HÄLSORISKER: -


amerikansk lätt dressing
Bild från:
www.netxtra.se

Kommentarer
Postat av: Sara

Ahaa.. alltså det här med E är jag så dålig på. Trodde alla var typ hälsofarliga.. så är det alltså inte?



Har kört en brödfri dag idag! Be proud of me (tom länkat till dig idag ;-)) Jag äter mycket bröd i vardagen, men vet inye hur jag skulle kunna skippa det helt. Då är risken att jag blir utan lunch.. Så lite som jag åt idag håller inte i längden :-P

Men visst, frukostbröd kan jag skära ner på. Havregrynsgröt är ju bättre.



Skönt att du inte är sugen :-D

2009-05-05 @ 19:24:53
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Sara

Japp, men idag kan det nog bli en macka till lucnh. För jag har nämligen ingen lunch. Upptagen 9-11, 11-12, 12-13, 13-16... Bra jobbat (Y)



Nå hoppas du sovit bra och att din dag blir lyckad!

2009-05-06 @ 08:10:04
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Veiken

Hahaha! Jag har en hel garderob som bara väntar på att vackra jag ska komma tillbaka! Kram


Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback