Medicin misstänks vara cancerframkallande.

Jag sitter och tittar på innehållet i mina fina RÖDA tabletter. Min första tanke var: Vilka e-tillsatser innehåller dessa?! Är de verkligen nödvändiga?! Så jag satte mig för att kolla upp detta. Skrämmande. Jag föstår inte varför jag behöver den gula, vita, bruna... you name it! Färgerna. Och vaddå "misstänks kunna vara cancerframkallande"?! Jaha, har jag inte fått cancer än lär jag ju få det nu. Det är ju sjukt! Vad är det egentligen i våra mediciner?! I mina sömntabletter (Mirtazapin Teva) finns E171 och E172 - samma som står längst ner på mina nuvarande tabletter. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta, vad tycker du?


Oxytetral - cancerframkallande?
Oxytetral - för behandling av bla. Klamydia och acne.


Oxytetral - Endast e-tillsatserna är utskrivna

E 104 - Kinolingult (färgämne)

Funktion: Färgämne som ger gul kulör.

Framställning: Syntetiskt framställt.

Användningsområde: Används i t.ex. godis.

Kända hälsorisker: Misstänks kunna orsaka överkänslighetsreaktioner och tillsammans med andra tillsatser hyperaktivitet hos barn.


E 127 - Erytrosin (färgämne)

Funktion: Färgämne som ger röd kulör.

Framställning: Syntetiskt framställt.

Användningsområde: Används i cocktailbär och inlagda körsbär.

Kända hälsorisker: Misstänks kunna vara cancerframkallande.


E 171 - Titandioxid (färgämne)

Funktion: Färgämne som ger vit kulör.

Framställning: Framställs ur titanhaltiga mineraler.

Användningsområde: Används i t.ex. keso och i såser ochandra produkter av pepparrot.

Kända hälsorisker: -


E 172 - Järnoxider och järn-hydroxider (färgämne)

Funktion: Färgämne som ger gul-gulbrun-rödbrun-svart kulör.

Framställning: Syntetiskt från järn, men förekom-mer naturligt i olika mineraler.

Användningsområde: Används i t.ex. kak- och efterrättsmixer.

Kända hälsorisker: -

Källa: aktavara.org.


Kommentarer
Postat av: felicia

Hjälp. Ipren kan ge hjärnhinneinflamation.

2009-07-08 @ 02:04:04
URL: http://www.metrobloggen.se/lantliv

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback