Gangstergäng på skola i Göteborg.

Maddo-nytt 2009-02-23. Gangster. Göteborg. Maddo. Arg. Baka. Grapefrukt.


Gangsterbildning på skola.
"Han är en gangster!" är orden du möts av i en förort till Göteborg. Orden uttalas av några skolbarn som precis fått gå undan från skolgården efter ett bråk. Pedagogen, som är en VFU-student (VerksamhetsFörlagd Utbildning), pratar med barnen om bråket men barnen lyssnar till synes inte och pedagogen som tidigare var irriterad börjar få svårt att behålla sitt lugn. Ett utav barnen frågar pedagogen vad en gangster är varpå pedagogen meddelar att hon kan berätta det för barnen om de lyssnar på det hon har att säga samt sköter sig under dagen. Barnen blir ivriga och vill gärna veta vad en gangster är. Pedagogen pratar med dem en stund och upprepar att hon ska berätta detta för barnen såtillvida de inte upprepar tidigare händelse och sköter sig (dvs. håller sig till skolans regler) sedan släpper hon ut de nyfikna barnen på gården igen.

Vädret.
Det har konstaterats vara plusgrader i Göteborg idag och Maddo har setts gå i leggins och...just det! ...benvärmare! Detta är en relativt vanlig syn då Maddo uttalat sig i en tidigare intervju att "benvärmare is tha shit!". Vi har inte lyckats få något uttalande från Maddo idag men hon såg ut att vara glad över att få använda sina benvärmare igen och haltar efter den omskakande olyckan i lördags då hon föll på vägen hem från tvättstugan. Vittnen berättar att hon varit ute med foppatofflor i den glashala backen och att foten nu är uppsvälld och att såret är på väg att läka.

Årstidsmat.
Dagens tips är att äta årstidsrelaterade grönsaker och frukt samt baka ditt eget bröd. Maddo har under dagen konstaterats äta grapefrukt som är en årstidsfrukt i dagsläget så följ trenden!
Här kommer tips på bröd du kan göra (som våra fotografer sett att Maddo gör):
  • 25 g smör/margarin
  • 5 dl vatten (el. mjölk)
  • 50 g jäst
  • 2 tsk salt
  • 13-14 dl Mjöl (Tips: Blanda olika mjölsorter: dinkel (2dl), råg (2dl) och vetemjöl ger ett "lagom" grovt bröd)
  • Russin (ca. 1dl)
  • Solrosfrön (½ dl)
  • Linfrön (½ dl)

(Alla mått inom parentes är ungefärliga!)
Smält smör, blanda med vatten (el. mjölk) och värm till 37°C. Smula jästen och häll en del av spadet över. Rör om tills jästen smält, blanda då ut med resten av spadet och tillsätt torrvarorna. Låt jäsa i 40 min. Baka ut på mjölat bord, forma till två limpor och lägg dem på en form för att jäsa i 30 min. Sätt in i nedre delen av ugnen på 200 °C i 30 min.

Mer om årstidsmat och eventuella tillsatser i din mat kan innehålla finns att läsa på: http://www.aktavara.org/

"Musik-freak"
Maddo har setts lyssna på musik och sjungit framför spegeln även idag, frågan är om Maddo någonsin tröttnar? Vännerna säger att detta är en vanlig syn då Maddo beskrivs som ett "musik-freak". Hon har även setts sitta vid datorn där hon såväl läst som skrivit bloggar.

Detta var allt från Maddo-nytt för denna gång, har du tips kan du kommentera eller maila: [email protected] . Nästa nummer beräknas komma ut under veckans gång då du kommer kunna läsa om bland annat: skrattyoga och hemmafest-planering! Håll utkik!


Kommentarer
Postat av: Sara

ska läsa inlägget om en stund, svarar på kommentarer först, sedan blir det middag sedan läsa inlägg!



Jo, spännande med vikarie, dock var hon ljusår från vår vanliga lärare som ju faktiskt är riktigt bra (märks speciellt då man får vikarie). Vikarien läste mest innantill från vår bok som vi skulle läst för tillfället och kunde inte svara på de enklaste frågor och många gånger sa hon "tror jag iaf", "jag har för mig att". Jaha? Ska man skriva det och lära sig eller inte?! Hon tog inte ens närvaro...Okej, nu kanske du tycker att jag är hård, men hon sa att hon hade haft exakt samma lektion för en annan klass förra veckan, så man tycker ju att hon borde vara ganska förberedd då... Har henne på onsdag igen...



ja, det blir nog att sova till 8 imorgon! Åh dessa ljuva sovmorgnar, klockan 8 en ledig dag! (blir man hjärntvättad och sinnessjuk på universiteten?).



Usch ja, vandalisering är det! Om de gör så mot snögubbar när de är små, vad gör de då i tonåren?! Ska man förebygga brott borde man bevaka snögubbar och sätta barnen på behandling om de har sönder dem!

2009-02-23 @ 18:02:18
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Sara

ojoj vilket snabbt svar! Här har vi en som sitter vid datorn (ska jag säga host host)

Mjo, men jag hade inte författat något inlägg till ikväll faktiskt! Annars brukar jag ha tänkt ut något litet iaf, men icke idag...:-S (som sagt, kanske blir sinnessjuk?)



Jo, i gymnasiet tyckte jag att man kunde sova läänge när man hade hemstudiedag, men nu vill jag ta tillvara på hela dagen så att kvällen blir fri! Snackade med en som gick termin 4 som sa att det är bara i början/mitten av första terminen som man läser två kurser parallellt (svårt att komma ihåg stavningen på det ordet och det visade sig att jag har rättstavning i kommentators rutorna! Nice.). Skönt, kan man ha bara en kurs att fokusera på sedan!



Va, tycker du inte att det är allvarligt? Men Maddo, vi måtse göra något NU! Det är ju allvar! ;-)

2009-02-23 @ 18:15:04
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Sara

ja, och det där med att bara svara på kommentarer, sedan middag, sedan skriva inlägg. Ja det blev det inte mycket av. Fastnade på facebook där det kommit upp en del bilder från i lördags, och tre av dessa är nu publicerade på bloggen! Se så fina vi är! haha.



Jag beklagar sorgen över Ragata. tyst minut

2009-02-23 @ 18:39:55
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Veiken

Det är så roligt att komma in på din blogg! Du skriver så bra! Kram

Postat av: Sara

Tack!

Ja, horribelt...



Är din fot svullen fortfarande?!

Ja, vem sjunger inte framför spegeln då och då...

2009-02-23 @ 19:07:06
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Det händer en hel del hos dig ser jag! ;)



Ha det så gott ikväll! =) kram

2009-02-23 @ 19:09:09
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: kickan

ooooh subway det vattnas i munnen ..

åhh det låter ju perfekt ju hmm det måste vi ta någon dag.

jo min dag har avrit bra jag har städat och johans mamma har varit här sen så har jag faktiskt tränat afro..

kramar

2009-02-23 @ 19:37:21
URL: http://juliusson.bloggagratis.se
Postat av: kickan

åhhh va fint du har gjort på din blogg... ännu ett övervägande att byta blogg kom nu.

jo min dag har varit bra,

afrikansk dans

kram

2009-02-23 @ 20:38:59
URL: http://juliusson.bloggagratis.se
Postat av: Sara

ssscchh du får inte ropa ut det! Vår hemlis ju!



stackare :-/

2009-02-23 @ 21:00:55
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: kickan

jo jag ska göra det men inte nu känner att jag inte är klar med denna blogg ännu :)

det vart snällt då ska du få hjälpa mig när jag bestämmer för att byta .. kramar

2009-02-23 @ 21:05:33
URL: http://juliusson.bloggagratis.se
Postat av: Sara

Oj! Jag såg inget förrän jag klickade på F5 och då kom det fram. Jättefint! Jag blir frälst när jag ser rosa, hehe. Fin header också :-D Brukar du fixa med sådant här?

2009-02-23 @ 21:13:08
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Sara

Blev bra ju! Well done!

Js lilla kusin (några månader gammal) är här på besök med sin familj. Hörde de knarra här ovanför och sedan hörde jag henne börja gråta. Stackarn. När hon gråtit oavbrutet i 10 minuter kom jag på att det rum de befann sig i ligger vägg i vägg med vårt sovrum! Nej nej, inte sova vägg i vägg med en bebis som ska skrika halva natten! :-(

2009-02-23 @ 21:47:12
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad rolig och fin din blogg har blivit :) Du e ju grym på detta... dela med dig på dina kunskaper...;) Hur gör du för att lyckas fixa i ordning din blogg egentligen? ;)

Hehe För övrigt så fråga Nina mig idag om jag visste nått om hennes present på lördag..:P Jag ljög och sa att jag inte visste någonting hehe... Hon var nyfiken och rädd att det skulle bli något dyrt... :P Hade lite svårt att hålla mig för skratt men lyckade iallafall hehe :P

Kram kram

2009-02-24 @ 16:49:38
Postat av: Anonym

Oj vad du har ändrat din blogg. Gillade bilden di hade innan. Men upplägget som reportage är intressant :) Får jag härma det någon dag i framtiden?

Jodå resan gick bra.

Jösses vad mycket bilar och trafik ni har höll på att storkna.

2009-02-24 @ 18:45:35
Postat av: Lisa

Ja jag tackar inte nej till lite hjälp med bloggen...;) Men bara om du vill och kan så att säga ;)

Kram kram

2009-02-24 @ 19:37:29
URL: http://nyttarnyttliv.blogg.se/lisasdagbok
Postat av: felicia

Tack :) Det var trevlig på mässan föresten.

Nu har jag fått up lite bilder.

2009-02-24 @ 19:40:00
URL: http://www.metrobloggen.se/lantliv

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback