Baka lätt och snabbt!

Jahopp, idag var jag riktigt trött och aningen groggy även i skolan, troligtvis tabletternas verkan. Några klasskamrater kommenterade detta och ja, det blev bättre under dagen kan jag ju säga! Jag har bestämmt mig för att försöka ta tabletten runt nio så jag är trött och lägger mig runt tio, det låter väl vettigt? 
Idag åt jag och Bög-Björn potatis (mums), fläskkotklett och bearinesesås vilket var jättegott! Härligt att äta igen! Jag är ju rätt kass på att göra mat när jag är själv (likaså Bög-Björn), men nu blir det av och vi äter igen! Efter maten sitter vi och pratar samt äter frukt och det är verkligen en mysig stund tycker jag. Idag kom även Nina förbi och hon tog sig en kopp (kanna) te och lite frukt samt tjötade lite, vi skrattade och det kändes riktigt bra. Jag och Ida hade en trevlig konversation på msn och den lyfte verkligen mitt humör. Jag försöker se till allt som varit bra idag och tror nog det går rätt bra ändå.

Bög-Björn är i stan och promenerar. Jag börjar fundera på vart han är för han åkte för rätt länge sen men jag nöjer mig med att baka lite sockerkaka. Ida ansåg att svaret på: "Att baka eller inte baka är frågan", var "baka" så jag får följa hennes..hmm.. råd?

Lätt, snabb och god sockerkaka
2 ägg
2 dl socker
2 tsk bakpulver
vanillinsocker
3 dl mjöl
1-1½ dl vatten

Blanda ägg och socker poröst. Lägg i bakpulver och önskad mängd vanillinsocker (minst 2 msk), rör ordentligt. Lägg i mjölet och rör om innan du häller i vätskan. Smöra och bröa en form. Sätt in i ugnen på 175 °C i 30-40 minuter. Färdig att servera!

Denna sockerkaka blir riktigt god, mjuk och saftig trots att varken mjölk eller smör finns i (troligtvis kompenseras det av min mängd vanillinsocker som är ca 3 msk och lite till).

Kommentarer
Postat av: Sara

Är mitt i matlagning, eller slutet av den snarare så läser ditt inlägg efteråt!

Återigen märks det att du studerat mer än jag, kollienummer?!

Har iaf bestämt att jag ska köpa den imorgon. Hoppas att resten kommer snart, lagboken är med i samma beställning...



Vad tittar du på, måste jag ju fråga då för att jag inte fick det :-D



Baka sockerkaka?

Ja, det går nog bra hos läkarna! :-D

2009-01-22 @ 21:28:29
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: ida

klart du ska följa mina goda råd. tihi.

till helgen ska det bakas här med har det bestämts. mumsi mumsi :) trevlig sockerkaksätning på dig! ;)

2009-01-22 @ 22:20:06
URL: http://www.idapersson.se
Postat av: Sara

Oj groggy idag alltså! Hoppas det inte är lika "illa" imorgon!

2009-01-22 @ 23:19:47
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Teija

Hoppas att du snart mår bättre. Skönt att du har goa vänner som känner dig och stöttar dig, det känns bra att veta.

Du får säkert styrkekramar av dem, här kommer en till! Kramis

2009-01-23 @ 10:20:14
URL: http://varannandag.bloggagratis.se
Postat av: valle

Den där sockerkakan är ju laktosfri! :P

Åh tack för receptet <3 någonting jag kan äta :P

2009-01-23 @ 13:15:41
URL: http://lillwikner.blogg.se/
Postat av: ida

hej gumms.

ja vet inte vad som varit fel. men de senaste dagarna har de varit strul med sidan. vet inte om de e blogg.se som är dumt eller vad de är.



Nästa helg ska jag till Västerås:) så blir ingen tacokväll för min del tyvärr. en kompis där uppe som ska ha inflyttningsfest å ska träffa gamla studentkompisar. ska bli riktigt skoj. längtar.



Men vi måste ta å ses snart!

krama

2009-01-23 @ 21:59:46
URL: http://www.idapersson.se
Postat av: Amy

Hej!

Sökte ett bra recept på sockerkaka! Ska ta och baka nu och se om det smakar bra utan mjölk och smör! Det vore ju kanon.



Tackar för tipset!

2010-01-08 @ 20:23:30
URL: http://bomuchu.blogg.se/
Postat av: Amy

Hej!

Sökte ett bra recept på sockerkaka! Ska ta och baka nu och se om det smakar bra utan mjölk och smör! Det vore ju kanon.



Tackar för tipset!

2010-01-08 @ 20:23:47
URL: http://bomuchu.blogg.se/

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback