Får det lov att vara en E-macka?

Bög-Björn och jag på busshållplatsen, 2009-02-15

Oj, vad tiden går och fort går det också! Jag hinner knappt påbörja dagen innan den är över men jag trivs som fisken i vatten på min VFU så jag ska inte klaga. När jag kom hem igår hade jag 20 minuter på mig att: stiga av bussen, gå hem, värma mat, byta om och gå ut för att bussen gick 20 minuter efter min ankomst till min hållplats. Äta? Ja, det fick jag göra på bussen! Sen drog jag mig in och handlade lite kexchoklad och tänkte att "nu jävlar ska jag sitta på en föreläsning som handlar om mat och då ska man ha choklad!". Ni hör ju logiken är total! Bög-Björn hör av sig och meddelar att han mår dåligt han har ingen ork och ingen lust och jag kan inte göra annat än be honom komma och möta oss så får han sova hos mig och får den kram han kände sig i behov av. Idag träffade jag honom på stan och vi tog oss något att äta tillsammans på paprika som ligger i rut m.fl.-butiken i nordstan (ska du äta på paprika rekomenderas den andra i nordstan!).


Köpte böcker på föreläsningen med Sanna Ehdin och Mats-Eric Nilsson!


Föreläsningen då? Jo, den var otroligt bra, uppdelad i två delar: Sanna Ehdin som talade om matens påverkan och livsmedelsverkets fulspel med fetter och socker med mera och sedan Mats-Eric Nilsson som pratade om tillsatserna i våra livsmedel. Jag tänkte försöka göra en sammanfattning av mina anteckningar, min penna skrev så det glödde så att sju sidor i mitt anteckningsblock fylldes! Mitt konto tömdes och jag är numera femhundra kronor fattigare eftersom jag köpte böcker som en tok (boknörd som jag är! höhö) och självklart signerades det.


Sanna Ehdins kokbok - signerad! =)


Sanna Ehdin (fil dr, immunolog och verksam fri forskare, författare och föreläsare) pratade mycket om IFD-maten som är den nya trenden efter GI-maten som varit högaktuell. IFD står för inflammationsdämpande mat om jag hann med rätt översättning. Hennes huvudtips är att äta en näringstät mat som hjälper dig att få en god tarmflora och vätskebalans, hon talar om basande kost med bland annat mycket frukt och grönsaker för att underlätta matsmältningen.

Sanna Ehdins kokbok:

Hon har kommit ut med en kokbok (Sannas Matbok - Den självläkande människan) som innehåller lättlagade recept som tar ungefär en kvart - tjugo minuter att tillaga (och den tiden har vi väl?). Hon talar mycket om att vi ska använda oss av protein, grönsaker, tillbehör (råris, potatis quinoa etc.) och kryddor, vilka hon diskuterade dess påverkan. Hon rekomenderade kryddor som: vitlök, lök, curry, ingefära, gurkmeja (en msk/dag), chilipeppae och cayenepeppar m. fl. samt kallpressade oljor och animaliskt fett. Hon pekade på forskning som sa att margarin ökar risken för allergi främst hos barn.

Mats-Eric Nilssons bok

Mats-Eric Nilsson (journalist på SvD) pratade mycket om sin nya bok Äkta Vara samt föregångaren Den hemlige kocken (som jag numera fått rota upp från presentlådan, jag fick den i julklapp men kan väl erkänna att det inte låg i mitt intresse just då!) han pratade om e-tillsatserna i vår mat och hur innehållet emellanåt (rätt ofta faktiskt) skiljer sig från orginalrecept. Ett exempel han tog var fördigköpt guacamole som innehåller 2% avocado (-arom) jämför det med en egen guacamole!! Inte konstigt att den köpta smakar apa! Han berättade sedan vad guacamole normalt sett innehåller och det tackar jag för eftersom jag ogillar krydd-blandningen men älskar guacamole.

Han talade mycket om våra tillsatser och bad oss se upp med just E 621 som är ett tecken på att maten smakar skit i verkligheten! Han menar att vi ska gå på säsong och att vi ska lägga ner tid (=kunskap) och gärna en extra slant på "riktig mat" eller som han själv skulle uttrycka sig: Äkta vara!

Självklart rekomenderade de sina egna hemsidor: Sanna Ehdins hemsida finner du här och Mats-Eric Nilssons hemsida finner du här. Avslutningsvis vill jag säga: Ät för Guds skull men tänk på vad du trycker i dig! En gammal arbetskollega brukade kalla fördigköpta smörgåsar för e-mackor så varför inte uttrycka sig lite mer korrekt?

"Får det lov att vara en E-macka?"

Kommentarer
Postat av: kickan

inte illa att fått nytta av den boken det var ju bra. lät som en spännande föreläsning.

jo men dui vet det är jag i ett nötskal . jag är sån tyvärr jag är norrläning enda ursäkten jag kan komma på .

ja men då är det roligt att surfa runt nä rman börjar hitta saker.

kramar

2009-02-17 @ 21:02:44
URL: http://juliusson.bloggagratis.se
Postat av: felicia

jaha nu fattar jag vad du menar med e macka trodde först det var att "skicka" via internet :) en virituell macka.



Menar du allergi mot margarin? Det står ett g efter



Jo jag börjar Svenska A den 2:a mars på distans.

Tänkte läsa lite kärnämnen och kanske bli programerare när jag blir stor :)



Bor du i Göteborg?

2009-02-17 @ 21:05:18
URL: http://www.metrobloggen.se/lantliv
Postat av: felicia

ja jo det är en utmanig som i nuläget verkar kul sedan får vi se hur det blir. Men jag gillar svenska och matte har lätt för det. De andra ämnen har jag däremot inte lätt för så de är ju såklart tråkiga då :)

jag sakk till gbg för att gå på mässa i helgen

2009-02-17 @ 21:12:48
URL: http://www.metrobloggen.se/lantliv
Postat av: felicia

fotomässan :)

2009-02-17 @ 21:21:01
URL: http://www.metrobloggen.se/lantliv
Postat av: kickan

ja det tycker jag att vi ska göra ... och jag är glad för att du är min vän..

ja jag hoppas på att denna vecka ska gå snabbt för johan jobbar i helgen :( inte mina favorit veckor,

kramar

2009-02-17 @ 21:28:54
URL: http://juliusson.bloggagratis.se
Postat av: Sara

usch läskigt att få veta vad maten man trycker i sig innehåller... Vad säger du? ska vi slå ihop oss och starta en gbg-sthlm-matkedja med färdiglagad mat iform av sallader och smörgåsar osv som innehåller det som det ska inenhålla och inte massa E*** och andra konstigheter?! Är så trött på att hitta massa tillsatser i ingredienslistan som ska göra att det smakar rätt men inte är det man vill ha...



Vad härligt förhållande du och Björn har, verkar som ni ställer upp mycket för varandra!

Åh, bakade du bröd? :-P



Jag glömemr också ofta frågorna... :-/ Min dag... ja, kolla dagens inlägg istället.. nu ska ajg läsa straffrätt i badet. Jag skulla läsa när jag hade kollat på nätet:mail,blogg,bloggkoll,facebook...men internet strulade så bloggkoll funkade inte alls. och resten var seeegt. Vips så är klockan nästan 22... suck. Bad+plugg i ett gör att jag tjänar tid. Upp tidigt imorgon!

Trött idag, och trött i ryggen!

Hur är det själv?

2009-02-17 @ 21:48:35
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: malin

Den hemliga kocken har jag tänkt köpa länge nu men det blir aldrig av. Kanske ska ta tag i det när jag får lite pengar på kontot igen=)

2009-02-18 @ 09:49:44
URL: http://missvixen.blogg.se/
Postat av: Teija

Måste varit kanonintressant föreläsning. Förstår att du förköpte dig på böcker! Har läst att idag så föredras glutamat-smaken framför de naturliga smakämnena, så långt har det gått!

Hihi, kollade länken med "angaera". Det var ju rentav pinsamt!

Ha det fint, kramis

2009-02-18 @ 10:15:27
URL: http://varannandag.bloggagratis.se/
Postat av: kickan

det var ett bra tips ska försöka tänka på det haha..

ja jag tycker int eom när han ahr jobb helg blir så långa dagar och just nu tycker jag inte om att vaar själv blir för mycket tänkande på fel saker.. det tycker jag låter som en bra ide det ,,

kramara

2009-02-18 @ 10:22:04
URL: http://juliusson.bloggagratis.se
Postat av: Myntdrottning

Jag blev hungrig när jag läst det här inlägget :) Nu ska jag göra kaffe och en macka, till mig och sambon, med skinka och paprika på :) Blev det bra?

2009-02-18 @ 14:35:25
URL: http://www.metrobloggen.se/bloggerinan
Postat av: kamilla

Hej Maddo, det är med sorg i hjärtat som jag skriver till dig denna gång. Va längesen jag bloggade pga av olika saker.

Min sambo avled hastigt den 1/2 och har lämnat mig/oss i djup sorg.

Mer kan du läsa i bloggen....

2009-02-18 @ 22:14:26
URL: http://finnsanglar.bloggagratis.se
Postat av: Myntdrottning

Go morron! Skratta på du.. Mitt kaffe och mackan blev gott tillsammans! :)

2009-02-19 @ 05:08:48
URL: http://www.metrobloggen.se/bloggerinan
Postat av: Fru Pusselbit

Det är otroligt vilken skillnad det är med egen mat från grunden och halv- eller helfabrikat. När man har tid är det bästa att göra allt själv!

2009-02-21 @ 15:22:44
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback