Ost med eller utan e-tillsatser?

Idag skulle jag köpa ost. En till synes enkel aktivitet. Gå in i butiken, välj ost, gå till kassan. Men jag tog med mig min lilla bibel: "Den hemlige kocken" och slog upp e-nummer efter e-nummer. Vad som är sjukt är inte det faktum att jag ställer mig och gör detta utan hur vissa e-tillsatser ens får lov att finnas! Först kollade jag en prästost som var på extrapris, sen en goudaost... Det hela slutade med att jag gick igenom halva sortimentet och slog upp e-nummer. Tillslut fann jag det! Osten jag letat efter! Inte helt utan e-tillsatser men med en e-tillsats! En e-tillsats utan kända hälsorisker kan ju tilläggas. Kan du gissa vilken? Arla hushållsost. Hushållsost liksom.. bara sådär. Varför äter man inte den oftare? Visst den är inte allt för smakrik men den smakar ost. Varför ska ost smaka någonting annat än ost?

E-tillsatser jag mötte på var bland annat:
E202 - Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner.
E 251 - Kan skada blodets syreupptagningsförmåga hos barn under 6 månader. Omdiskuterat ämne med cancereffekt i vissa djurförsök.
E 250 - Omdiskuterat ämne med cancereffekt i vissa djurförsök...

Andra saker att titta på: Lokalt bakat bröd innehåller oftast mindre e-tillsatser men det finns bröd utan e-tillsatser! Kolla på surdegsbröd (glöm inte kolla!). Gillar du tacos? Ja då finns det en tacomix (kryddorna) som är ekologiskt framodlad (iaf delar av den), denna innehåller inte E621 och kostar 1kr mer. Visst är det de små pengarna som gör de stora. Men köp en liten chokladkaka istället för en stor så har du ändå tjänat på det. Inte i kilopris på chokladen men i minskat godisintag och e-tillsatser. Enkelt!

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh vad bra att det var vanlig hushållsost! Jag gillar den! Men hemskt att man har så mycket farliga ämnen i. Kan inte förstå varför det är okej? Skulle jag smaka något som är jättegott och får veta att det skulle kunna ge mig ex cancer- inte skulle jag äta det igen! Hellre något som är lite mindre gott men cancerrisk-fri!

2009-07-29 @ 22:58:39
URL: http://s
Postat av: ida

Oj många e-inlägg :) men de är alltid skoj. Å folk behöver få upp ögonen för va de stoppar i sig. Även om ja bryr mig mer om ekologiskt än e-nr. Visste du de?! haha. å inte plocka jordgubbar i skogen maddo ;)

2009-07-30 @ 08:27:03
URL: http://idapersson.se

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback