En person eller en händelse som kommit att prägla mitt liv.

Idag vill jag ägna en tanke till en person som betytt mycket i mitt liv. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att den har gjort mycket för mig eller att jag umgåtts mycket med mig. Vid närmare eftertanke är det nog mest ett ögonblick i mitt liv jag vill uppmärksamma. När jag började 6:e klass bytte jag skola men jag gick kvar hos kuratorn på min gamla skola för jag hade fått förtroende för henne. En dag kom vi in på familj och släkt. Farmor var rätt nybortgången, vet inte om det var året efter eller så.. men hursom kom vi in på min farfar. Ni som läst min blogg vet om att jag inte skrivit allt för mycket om honom, frågan är om jag ens skrivit något om honom?

Jag hade vid det tillfället ett enormt behov av att få min familj bekräftad och sökte någotsubstitut för min bortgågna farmor som betydde rätt mycket, för att inte säga allt, för mig. Då kom vi fram till att jag ville träffa min farfar men att pappa inte var allt för förtjust i det hela. Min pappa har aldrig hindrat oss från att träffa farfar men har heller aldrig insisterat på det med anledningen att farfar aldrig visat intresse av att ha min pappa som son, detta trots att pappa två gånger försök kontakta farfar. Tillslut kom vi fram till att jag skulle ringa min farfar. Det var inte svårt att finna honom. Det fanns två personer i hela Sverige med det efternamnet och den ena va kvinna.

Jag ringde min farfar från hennes kontor... eller att jag ringde är väl kanske att ta i. Min kurator ringde och frågade om det var han och sa sedan att hon hade någon som ville prata med honom. Jag tror att jag sa hej och mitt i meningen när jag skulle presentera mig så kom det jag väntat på. Tårarna. Jag bara grät för plötsligt hade farfar fått ett ansikte. Den känslan var obeskrivlig. Vi bestämde oss för att ses och samma kväll ringde mamma och pratade med honom. Det var sportlovet i sjätte klass som jag kom att träffa min farfar. En man med riktigt farfarsutseende. Ni vet, rund om magen och grå-vitt hår. Vi satt på ett café i det lokala centrumet och lovade att vi skulle hålla kontakten. Men han gjorde precis som med min pappa. Det blev ingen mer kontakt.

Idag ringde min telefon med dolt nummer. Jag var på min VFU så jag kunde inte svara men fick ett sms av pappa: "Hej gumman. Skicka ett sms när du har tid att prata lite. Så ringer jag dig. Mvh Pappa". Jag skickade ett sms och han ringde upp. Farfar är död. Detta hände i somras men pappa hade inte fått någon dödsattest. Han fick reda på det genom att någon tjofräs hade ringt om..jag vet inte. Hängde inte riktigt med i sammanhanget men... Beskedet var inte helt oväntat. Jag hade sökt efter honom på eniro i somras utan resultat.

Å ena sidan var mannen ett stort svek i mina ögon men ändå gör det så ont att han gått bort. Än så länge kommer inga tårar fram men jag försöker göra allt i min makt för att få gråta ut. Jag vill ju gråta. Det är för fan en släkting som gått bort! Min farfar. Och inte en enda tår kommer från mina ögon.

Döden kommer sällan ensam...
Foto: Kickan


Kommentarer
Postat av: Sara

Trist att ni inte kunde haft mer kontakt, men tyvärr blir det inte alltid så som "ideal-familjen" ska vara. Skönt att du iaf fått träffa honom, fått en liten inblick i hur han är och sådant.



Sedan med gråten. Ibland kan man bara inte gråta, hur mycket man än vill. Och det är självklart inget du ska ha dåligt samvete för eller så, utan ibland blir det bara så. Någon dag kanske de kommer, eller så gör de det inte. Du vet ändå hur det känns inom dig och egentligen behövs inte tårarna för att bekräfta det.

Hoppas du får ro i tankarna.

Kramar

2009-09-07 @ 20:18:19
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: thedarkcrystal

Vilken fin bild!

Var längesen jag förlorade någon släkting, men peters morfar gick bort för inte alls så länge sedan. Och det är alltid lika hemskt, även om man inte har så bra/nära kontakt...

tänker på dej!

Kramar i massor skickas över som en raket... :)

2009-09-07 @ 21:05:57
URL: http://thedarkcrystal.blogg.se/

Dela med dig av dina tankar:
Lite tips:
fet - *din text*
understruken - _din text_


Ditt namn:
♥ Kom ihåg mig ♥

Din mail: (frivillig/publiceras ej)

Din blogg: (frivillig/publiceras)

Kommentar:

Trackback